En fair løsning er sund fornuft

Socialdemokraterne og SF foreslår i deres nye økonomiske plan, at Danmark arbejder sig ud af krisen frem for at spare den danske velfærd i stykker. Det lyder som sund fornuft i FOAs ører.

Oppositionen lægger i den nye økonomiske plan "En fair løsning" op til at indgå en trepartsaftale med arbejdsmarkedets parter for at skaffe flere arbejdstimer, der kan finansiere regningen for den økonomiske krise. Dermed vil S og SF frede efterlønnen, og forhindre massive nedskæringer i den offentlige sektor.

”Regeringen har med sin spareplan lagt regningen for krisen på velfærdens og de offentligt ansattes bord. Det er i sig selv en mere end usympatisk tanke, at de, der ikke var inviteret med til finansfolkenes og spekulanternes fest, nu skal betale for de velaflagtes bugnende tag-selv-bord i grådighedens årti gennem forringelser i velfærden og  gennem arbejdsløshed. Så er der mere perspektiv i forsøget på at bringe den danske økonomi på fode ved at skabe flere værdier i samfundet. Det burde være sund fornuft for enhver regering – blå såvel som rød”, siger forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

”Der er såmænd nok at tage fat på, når det handler om at skaffe flere arbejdstimer i samfundet. En reel ret til fuldtidsbeskæftigelse for deltidsansatte, en endnu mere effektiv forebyggelse af sygefravær og førtidspensionering og en ubureaukratisk mulighed for reel at få noget ud af at arbejde ved siden af efterlønnen er nogle af de helt oplagte muligheder.”

”Vi deltager gerne i trepartsdrøftelser med både en blå og en rød regering om, hvordan vi via overenskomster og lovgivning kan skabe gulerødder til at øge antallet af arbejdstimer, for eksempel i form af tilbud til seniorer om nedsat arbejdsbyrde og arbejdstid uden væsentlig indtægtsnedgang. Der er selvfølgelig også grænser for, hvad fagbevægelsen og en siddende regering kan aftale. Men hvis udgangspunktet for forhandlingerne er, at ideerne om at piske lønmodtagerne med velfærdsforringelser erstattes med gulerødder til at være med til at arbejde os ud af krisen, så er vi med på vognen,” siger Dennis Kristensen.

Han tilføjer, at indgåelsen af en trepartsaftale samtidig kan blive startskuddet til at lave ordninger, hvor den enkelte lønmodtager ved hjælp af en tidsbank kan variere sin arbejdstid hen over arbejdslivet.

FOA har også med tilfredshed noteret sig, at "En fair løsning" lægger op til, at ligeløn er et fælles ansvar for Folketing, regering og overenskomsternes parter.

”Det budskab bliver der brug for, når regeringens lønkommission i slutningen af denne måned afleverer sine analyser, som uundgåeligt vil dokumentere, at den er gal med ligelønnen – og at kvindefagene ikke får mandeløn. Det har overenskomstparterne et ansvar for at rette op på, men det har regering og Folketing også et medansvar for at bidrage til løsningen af,” siger Dennis Kristensen.

”Sidst, men ikke mindst peger S-SF-planen i den helt rigtige retning, når det gælder den danske velfærd. Netop nu er det omkring en tredjedel af landets kommuner i gang med at gennemføre store besparelser i de allerede vedtagne budgetter for i år, og prikkerunderne på landets hospitaler breder sig fortsat. Og snart skal kommunerne i gang med at nedlægge de 8.000 stillinger, som regeringen vil gennemtvinge i 2012-13. Det er ikke måden at sikre en velfærd, der kan løfte fremtidens udfordringer. Tværtimod. Så er der langt mere sund fornuft i at skabe mere værdi i samfundet gennem mere arbejde”, siger Dennis Kristensen.